.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بیانیه يك NGO در جلوگیری از تخریب تالاب میانکاله
بیانیه يك NGO در جلوگیری از تخریب تالاب میانکاله

شمال نيوز:چند سالی است که پیش از غروب خورشید سایه سیاه پالایشگاه نفت، آسمان قلبمان را تیره نموده است. هر شام با سایه سیاه پالایشگاه نفت به خواب می‌رویم و هر صبح با این پرسش از خواب بیدار می‌شویم که آیا امروز هم دهستان میانکاله با ما خواهد بود؟
دهستانی که ما طبع مهمان نوازیمان را مدیون طبیعت سخاوتمندش هستیم. لذا ماندگاری این خصلت‌های نیک انسانی را در پایداری طبیعتمان می‌بینیم اینجا هر نوزادی که متولّد می‌شود بعد از شنیدن بانگ اذان مؤذن صدای چه چه مستانه و سبّوح و قدّوس گفتن پرندگان، این مؤذنین طبیعت را می‌شنود. و در طبیعتی که هر ساله با  تغییر فصل‌ معاد را یاد آورش می‌شوند بزرگ می‌شود.آری تأثیرات این طبیعت بکر است که سرزمینمان را پهلوان پرور ساخته است بی شک به همین دلیلِ تاثیر مثبت محیط زیست مازندران بر انسان است که هرساله میلیون‌ها مسافر را به این استان می‌کشاند.
اما حرکت جهنده‌ی تغییرات مخرّب محیط زیستمان سبب شده است این طبیعت حیات بخش خود درحال فنا باشد.
وجود مشکلات متعدد در حوزه‌ی کشاورزی اگرچه انگیزه‌های کشاورزان را برای توسعه و فعالیت کشاورزی به حداقل رسانده است اما کشاورزانمان دست‌های پینه زده از کارهای طاقت فرسای کشاورزی را به قلب‌های شکسته شده از تخریب محیط زیستشان ترجیح می دهند.
تغییر کاربری جنگل و زمین‌های کشاورزی، آلودگی‌های دریای مازندران، ورود فاضلاب‌های شهری و  پسابهای صنعتی به این دریا، برداشت شن و ماسه از رودخانه ها، تولید زباله و مواد زاید جامد و سایر عوامل تخریب محیط زیست را تحمل کنیم نابودی بهشت پرندگان ایران را تحت لوای احداث پالایشگاه نفت را چگونه تحمل می‌توان کرد؟
در احداث پالایشگاه نفت به دنبال چه هستید که در سر سبزی دهستان میانکاله یافت نمی‌شود؟
لذا در راستای اهداف نامگذاری امسال که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام نهاده شده است مازندران و مخصوصا تالاب بین المللی میانکاله نیز می‌تواند باتوجه به اقلیم و ظرفیت‌های خود  نقش موثری در برآوردن اهداف نامگذاری امسال ایفا نماید.
اما ناگفته نماند قابلیت‌های بی‌شمار ما  همگی در ارتباط با طبیعت و اقلیم منطقه، موجودیت می‌یابند. قابلیت های ما از جنس؛ کشاورزی، باغداری، دامپروری، شیلات، تولیدات گلخانه‌ای، کرم ابریشم، زنبور عسل، گیاهان دارویی، گیاهان زینتی، صنایع دستی، صنایع تبدیلی،توریسم و گردشگری و ورزش های بومی است.نه از جنس صعت خشن و ویرانگر نفت و پتروشیمی.
رتبه اول کشوری در زمینه فراوانی مراکز پذیرایی، فراوانی آثار تاریخی و باستانی، قرار گرفتن درصد بالایی از شهرهای استان در کنار دریا، وجود بازار مصرف صنایع دستی در خارج از استان، وجود بازار‌های سنتی آبزیان، تنوع جازبه‌های گردشگری، برخورداری از نوار ساحلی و دریا، قرار گیری در مسیر سفر به خراسان رضوی به عنوان مقصد مهم گردشگری مذهبی، نزدیکی به کشور‌های حاشیه‌ای دریای خزر به عنوان بازار‌های منطقه‌ای گردشگری، وجود چشم انداز‌های زیبای جنگلی ناشی از تنوع گونه های گیاهی، وجود جاذبه های با ارزش جهانی نظیر شبه جزیره میانکاله، وجود غارها و یخچال‌های طبیعی به عنوان جاذبه‌های اکوتتوریستی، وجود آب‌های معدنی با خاصیت درمانی، وجود دریاچه‌ها، تالاب‌ها، مرداب‌ها و رودخانه‌ها و آبشار‌های زیبا و بکر، وجود آب شیرین در نزدیکی سواحل، وجود سواحل هموار و ماسه‌ای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان، و همجواری میان جنگل، دریا و کوهستان و… . با وجود همه این مزیت ها احداث پالایشگاه نفت چه توجیهی دارد؟
لذا ما فرزندان بزرگ شده از نسل طبیعت می خواهیم با حفظ نعمات خدا دادی طبعمان را به نسل‌های بعد نیز منتقل کنیم.
گروه کوهنوردی و طبیعت نوردی چکو اشرف البلاد مخالفتش را در راستای احداث پالایشگاه در دهستان میانکاله اعلام مینماید و از تمام پتانسیل خویش در راستای جلوگیری از این فاجعه محیط زیستی استفاده می نماید.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

محمد 26 ارديبهشت 1391
باسلام دوستانی که اينگونه مدافع محيط زيست می باشند بايد بدانند که ساخت هر پالایشگاه در هر منطقه ای تمام جوانب محيطی و مراقبت های لازم صورت می گيرد و هر کدام از آنها باَيد چندين استاندارد ملی و بين المللی را بايد کسب کنند و اين دوستان نمی خواهد دايه مهربانتر از مادر باشند هميشه با ايرادات بنی اسرائيلی جلوی ساخت واحداث هر پروژه ای را در بهشهر می گيرند آيا چشم بيداری نيست که اين همه جوان ونوجوان معتاد در بهشهر که از فرط بيکاری و عدم رسيدگی خانواده هايشان به ايبلای خانه مان سوز گرفتار شدند ببينند چرا نمی گذاريد پروزه ای که می تواند حداقل تعدادی قابل توجه از جوانان اين شهر را مشغول بکار کند احداث بشود احداث پالايشگاه حتما با تدابير حفاظتی و محيط زيستی همراه است حالا يک سوال خدمت دوستان عزيز دارم آيا اين طرح در شهرهايی مانند بابل آمل ويا ساری احداث می شد اين همه مخالفت با آن می شد ؟
حر منصوری (دیده بان میانکاله ) 26 ارديبهشت 1391
تعجب میکنم شما با این همه استدلال قوی چرا از درج نام خود حراس دارید ؟.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.121 seconds.